Търсенето на пътувания по въздух се нормализира след няколкогодишен бум, последвал пандемията от КОВИД-19. Това се случва на фона на по-високи цени на самолетните билети, които разколебават летовниците и пътуващите, посочиха днес ръководители на големи авиокомпании на международното авиоизложение във Фарнбъро, Великобритания, предаде Ройтерс, информира БТА.
Гюлиз Йозтюрк, главен изпълнителен директор на турската нискотарифна авиокомпания „Пегасус еърлайнс“ (Pegasus Airlines), заяви, че авиокомпанията очаква доходността ѝ да остане непроменена, докато клиентите се връщат „към нормалността“.
Пътниците търсят най-ефективния по отношение на цена начин за пътуване, добави тя.
„Започнахме да виждаме нормализиране на търсенето. Какво означава това? Искам да кажа, че търсенето е налице, но сега пътуващите търсят, както преди пандемията, най-достъпната, най-ниската, най-добрата цена за пътуването си“, допълни Йозтюрк.
Главният изпълнителен директор на „Еър Индия“ (Air India) Кембъл Уилсън заяви, че очаква международният пазар да се успокои през следващите шест месеца, докато главният изпълнителен директор на авиационната група Ай Ей Джи (IAG) Луис Галего каза, че бизнес полетите все още се възстановяват от ковид кризата, по време на която пътуванията почти спряха поради затварянията на граници.
Коментарите идват, след като от „Райънеър“ (Ryanair) съобщиха по-рано днес за по-голям от очаквания спад на тримесечната печалба за тримесечието април – юни, тъй като цените на билетите ѝ са се сринали с 15 на сто на годишна база.
Някои европейски авиокомпании отчетоха по-слаби от очакваните резултати за първото тримесечие, като проблемите им с разходите ще се пренесат и във второто тримесечие. „Луфтханза“ (Lufthansa) намали очакванията си за печалба за втори път тази година по-рано този месец.
Галего допълни, че търсенето на полети в Европа все още е силно, но доходността на компаниите е под натиск, което е отразено в резултатите на „Райънеър“.
Проблеми по веригата на доставка
Ръководителите на авиокомпаниите се оплакват от продължаващите забавяния на доставките от производителите на самолети „Боинг“ (Boeing) и „Еърбъс“ (Airbus), както и от ограниченията по веригата за доставки.
Производствените слотове в двата доминиращи производителя на самолети са разпродадени в продължение на много години, което води до значителни забавяния за авиокомпаниите, които желаят да заменят и увеличат своите флотилии.
„Пегасус еърлайнс“, която изложи амбициозна програма за растеж, заяви, че няма да подпише никакви поръчки за самолети на авиошоуто тази седмица. Йозтюрк каза, че по-добрата координация и комуникация с „Еърбъс“ относно закъсненията при доставките биха помогнали при планирането.
„Дори две, три седмици (закъснение) за самолет през юли е толкова критично за една авиокомпания и те („Еърбъс“) трябва да преодолеят това по някакъв начин, да оптимизират процесите“, допълни главният изпълнителен директор на „Пегасус еърлайнс“.
В Индия големият „апетит“ за растеж на полетите кара „Еър Индия“ да „ограбва“ собствените си самолети за части, за да продължат да летят други самолети.
„Имаме 30 самолета на земята поради липса на резервни части“, каза Уилсън, добавяйки, че очаква закъсненията в доставката на самолети да продължат.
Дарън Хълст, вицепрезидент на „Боинг“, призна, че производителят трябва да се справя по-добре с доставките към своите клиенти.
„Няма съмнение, че сме разочаровали нашите клиенти в много случаи“, каза Хълст, имайки предвид забавянето на доставките.
„Трябва да създадем тази стабилност, за да можем да предоставим не просто качествен самолет на нашите клиенти, а и качествен самолет навреме“, добави той.