Във Военноморския музей постъпи експонат, пряко свързан с българските авиационни постижения от първата половина на ХХ век, съобщиха от музея в Деня на авиацията и космонавтиката – 12 април. Това е самолетно витло, запазено от наследниците на Атанас Григоров – конструкторът на първия български водосамолет. Дарението за фонда на Музея направи неговият правнук Камен Ташев.
Атанас Григоров е роден на на 6 септември 1891 г. във Варна. Участва в Балканските войни и Първата световна война като флотски механик. От 7 септември до 12 ноември 1917 г. специализира в Германия, а от 21 юни до 31 август в работилницата на аеропланната фабрика Albatros – Flugzeugwerke GmbH, разположена на проливите Категат и Скагерак, където се строят водосамолети.
След завръщането си в България организира ремонтната работилница към водолетище „Пейнерджик“ до Варна.
През 1923 г. по настояване на началника на гражданската авиация – летецът Асен Агов, Григоров е назначен в Аеропланната работилница в Божурище. Тук той предлага своя проект за водосамолет. Машината е построена в Божурище, а за основни материали са използвани липа и ясен.
Водосамолетът е двуместен с двигател „Мерцедес“ – 150 к.с., който развива скорост до 135 км/ч. Максималната далечина на полета е 300 км. През 1924 г. на водолетището край Варна се провеждат първите изпитания. Със самолета бързо се набира височина и лесно се изпълняват различни маневри във въздуха. Той показва стабилност при кацане във вода, а за излитане са му необходими само 50-60 м. Водосамолетът е зачислен към Морската въздухоплавателна служба, като служи и за обучение на млади пилоти. За жалост експлоатацията му не е дълга. През 1924 г. силна буря разбива хангара – корпусът и крилата на водосамолета са разрушени дотолкова, че тяхното възстановяване се оказва невъзможно.
Дареното на Музея витло е останало от конструкторската дейност на Григоров. То е произведено от фирма GARUDA, немска компания от началото на ХХ в., специализирала се в производството на витла за самолетната индустрия. По данни на дарителите това е единствената запазена част от проектирания от Атанас Григоров водосамолет, в изработването на който той също пряко участва. Допълнителни проучвания ще изяснят дали този артефакт е безспорен детайл от първия български водосамолет.