Има начин авиокомпаниите да увеличат разрешения багаж, за да запазят търсенето

AVIATION.BG
Автор AVIATION.BG
6 мин. за прочитане
NRDUnsplash

Серия страхотни отчети в азиатския авиационен сектор, включително рекорди на Singapore Airlines Ltd. и Cathay Pacific Airways Ltd., предвещават триумфално завръщане след три жестоки години белязани от Covid-19. Въпреки това в една важна част от индустрията надвисват по-тъмни облаци, които трябва да подтикнат авиокомпаниите да преосмислят подхода си към един от най-спорните аспекти на летенето – багажа, пише Тим Къмпан за Блумбърг.

Много от пътниците, които имат карти за лоялни клиенти установяват, че натрупаните мили са изтекли или че моделите на пътуване са се променили. За авиокомпаниите би трябвало да е приоритет да си осигурят връщането на тези пътници на борда. В резултат на две несвързани събития в авиацията пред тях се открива евтин път за постигане на тази цел.

През април 2020 г. търсенето на пътници спадна с 99%, тъй като правителствата по света затвориха границите си. Коефициентът на натовареност, т.е. делът на наличните места, които са били заети, е спаднал до 28%, според данни, събрани от Асоциацията на азиатско-тихоокеанските авиокомпании, чиито членове са Singapore Airlines, Cathay Pacific, Japan Airlines Co. и тайванската China Airlines Ltd.

За да преодолеят липсващото търсене, авиокомпаниите започнаха да паркират самолетите си в пустините на Австралия (Алис Спрингс) и Испания (Сиудад Реал), за да намалят разходите си. До края на 2020 г. Cathay беше приземила 92 пътнически самолета, което е 44% от пътническия й флот. В резултат на това броят на използваните самолети в целия регион вече не спадаше. Всъщност те започнаха отново да се покачват, тъй като пътническият капацитет беше намален до едва 5% от пиковите нива, наблюдавани в началото на пандемията, според данни на AAPA.

Докато броят на пътниците спадаше, търсенето на товари се покачваше и достигна своя връх през декември 2021 г., когато потребителите пазаруваха онлайн за джаджи и консумативи за пандемията.

Авиокомпании като Cathay започнаха да преустройват пътнически самолети в хибридни товарни самолети. До края на 2021 г. базираната в Хонконг авиокомпания е „изтръгнала“ седалките от седем от своите самолети Boeing 777. Приходите от товарни превози в цялата индустрия продължиха да растат. За годината до март 2022 г. продажбите на Singapore Airlines от товарни превози се удвоиха в сравнение с фискалната 2019 г.

Сега тези тенденции се отменят.

Падащите цени на превозите и икономическото забавяне намалиха конкуренцията във въздушния транспорт, което доведе до понижаване на ставките за товарни превози. Но вместо търсенето на пътници също да намалее, както сме склонни да очакваме в трудни икономически времена, хората все повече започнаха да пътуват напук. Нетната печалба на Singapore Airlines се удвои през юнското тримесечие и достигна рекордни стойности, оперативните приходи на Cathay за първото полугодие бяха рекордни, а China Airlines отчете най-големите си приходи за второто тримесечие от 13 години насам. 

Въпреки че много самолети отново бяха пуснати в експлоатация, пътническият капацитет в Азия все още е с около 30% под нивата, наблюдавани през януари 2020 г., което ограничава потенциала за приходи на авиокомпаниите. През следващата година ще бъдат пуснати в експлоатация още самолети, включително и нови машини, чият доставка беше забавена заради пандемията. Това означава не само допълнителни места за увеличаващия се брой хора, които искат да летят, което е желанието на авиокомпаниите, но и огромно увеличение на капацитета за превоз на товари, въпреки че търсенето продължава да намалява.

Коефициентите на натоварване на товарните автомобили в Азия се понижиха до нивата отпреди пандемията в началото на тази година. Сега обаче те ще паднат още повече и има голяма вероятност да слязат под 50% за първи път от десетилетие. Авиокомпаниите не могат да направят много, за да стимулират търсенето, освен да намалят още повече тарифите – доходността от товарни превози на Cathay е намаляла наполовина през първото полугодие спрямо предходната година.

Има обаче едно нещо, което те могат да опитат: да предоставят празното товарно пространство на пътниците като увеличен багаж. Превозвачите налагат такси за свръхбагаж, за да покрият разходите си и да не допускат много регистриран багаж, който може да забави товаренето и разтоварването на самолета. Увеличаването на обема на багажа не е безплатно – всеки багаж се обработва от много хора на различни летища и в различни държави. Така че вместо да увеличават обема на багажа за всички пътници, авиокомпаниите могат да го използват като награда за лоялност, съчетана с агресивни маркетингови кампании, така че желаещите платинени членове да бъдат стимулирани да резервират при тях.

Светът се радва на ренесанс на пътническите пътувания, но конкуренцията е силна, а капацитетът – ограничен. Авиокомпаниите отдавна знаят, че лоялността е ключът към това да останат начело, и сега е моментът да използват повече от този единствен актив, с който разполагат в изобилие.

Сподели