Първият хеликоптер на HEMS ще бъде въведен в експлоатация през януари догодина. Това обяви в сутрешния блок на NOVA министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.
Той коментира, че въпросът защо до момента в България няма медицинска помощ по въздух следва да се задава на друг хора.
Първият хеликоптер трябва да бъде произведен през декември. Трябва да създадем авиационния оператор, който ще оперира системата. През септември първата група пилоти и трима инженери ще отидат на обучение, каза още министърът.
До края на годината трябва да бъде лицензиран и операторът, обяви още Гвоздейков.
Той изтъкна, че страната ни трябва да има работеща HEMS система до 2026 година.
Aviation.bg припомня, че правителството прекрати ликвидацията на „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД – дружеството, което беше създадено за осигуряване на въздушен транспорт с хеликоптери за нуждите на спешната медицинска помощ. „Дружеството беше преустановено и обявено в ликвидация от служебния кабинет. То беше създадено, за да бъде авиационния оператор, съгласно европейското и българското законодателство, извършващ полети за спешна медицинска помощ по въздух“, припомни тогава министърът на транспорта Георги Гвоздейков.
Той аргументира решението на правителството да се върне на първоначалния вариант с факта, че проектът за въздушните линейки се финансира и осъществява по Плана за възстановяване и устойчивост. „Там ясно и категорично са заложени параметри, свързани с европейски регулации, които стриктно трябва да бъдат спазвани“, посочи той.
„Много е важно отговорността и функциите да бъдат делегирани конкретно на някого и той да носи цялата отговорност за това, което прави, включително за мисиите по въздух“, посочи още Гвоздейков за правителственото решение дружеството да продължи своята дейност.
Според него избрания модел за изграждане на системата за хеликоптерна помощ ще улесни нейното финансиране.
„През последния месец свършихме работа, която не беше свършена досега от възложеното като задача на Държавния авиационен оператор. Общо взето процесът е в доста напреднала фаза. Както разбрахте през предната седмица, бяха определени оперативните бази. Те не са площадки в болниците, а са места, където ще бъдат базирани хеликоптерите“, каза още транспортният министър.
Гвоздейков увери, че Министерството на здравеопазването подготвя документите за обявяването на обществената поръчка за изграждането на шестте бази, където ще бъдат бъдещите въздушни линейки, предаде тогава БТА. Той съобщи, че се водят и разговори с лечебни заведения в страната, в които е възможно да има хеликоптерни площадки за транспортиране на пациенти.
През юли 2022 г. правителството с премиер Кирил Петков прие разпореждане за учредяване на еднолично акционерно дружество с държавно участие в капитала „Хели Мед Сървиз“ ЕАД – София, което да извършва полети за спешна медицинска помощ по въздух. Негов изпълнителен директор стана настоящият ресорен министър Георги Гвоздейков. През февруари 2023 г. служебното правителство с премиер Гълъб Донев прие разпореждане, с което прекратява с ликвидация едноличното акционерно дружество с държавно участие в капитала. Тогавашният министър на транспорта Христо Алексиев аргументира решението с необходимостта тази дейност да премине към Държавния авиационен оператор.